1. BAZA WIEDZY

 

1.1) Ile urządzeń mogę podłączyć jednocześnie do sieci?
Jeżeli posiadasz własne urządzenie, to maksymalna liczba podłączonych urządzeń jest zdefiniowana przez producenta sprzętu nawet do kilkunastu urządzeń bezprzewodowych. Zazwyczaj jednak są to maksymalnie 4 urządzenia poprzez połączenie przewodowe. W przypadku braku routera, limit podłączonych jednocześnie urządzeń wynosi 1.

 

1.2) Co muszę zrobić po zmianie urządzenia dostępowego (np. routera)?
W celu połączenia nowego urządzenia z siecią instalNET może być konieczna rejestracja nowego adresu MAC urządzenia. Aby to sprawdzić i ewentualnie zaktualizować adres MAC  przygotuj MAC adres swojego nowego urządzenia oraz dane autoryzacyjne zawarte w Twojej umowie abonenckiej, a następnie skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta.

 

1.3) Czy mój adres IP jest adresem prywatnym czy publicznym?
W większości przypadków przydzielane są prywatne adresy IP. Jeśli potrzebujesz adres publiczny, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta.

 

1.4) Czy publiczne adresy IP są stałe?
Tak, publiczne adresy IP są stałe. Przydzielane są dynamicznie z serwera DHCP,jednakże przypisywany jest zawsze ten sam adres do danego urządzenia. W szczególnych przypadkach publiczny adres IP może ulec zmianie.

 

1.5) Czy instalNET blokuje porty?
Nie blokujemy żadnych portów. Jeśli posiadasz publiczny adres IP, możesz dokonać przekierowania portów na swoim urządzeniu dostępowym i cieszyć się zdalnym dostępem do swoich zasobów w Internecie.

 

1.6) Co należy zrobić, gdy pojawią się przerwy w dostępie do Internetu przy połączeniu kablowym?
Jeżeli Twój komputer jest połączony za pośrednictwem routera przewodowo oraz wyjście do Internetu jest połączone kablem Ethernet i połączenie z Internetem jest co jakiś czas przerywane, to odłącz go i po chwili ponownie podłącz swój router do źródła zasilania. Uruchom ponownie komputer, wyłączając zbędne aplikacje. Jeżeli problem dalej występuje, zweryfikuj konfigurację swojego routera oraz podłącz swoje urządzenie (np. komputer) bezpośrednio do Internetu pomijając połączenie przez router i zweryfikuj działanie usługi.

 

1.7) Internet działa bardzo wolno. Co mam zrobić?
W przypadku zaobserwowania znaczącego spadku prędkości Internetu uruchom ponownie swój router oraz komputer, wyłączając przy tym zbędne aplikacje. Następnie dokonaj pomiaru TUTAJ. W przypadku zaniżonych prędkości, zweryfikuj ustawienia routera oraz spróbuj dokonać ponowny test bez udziału routera (podłączając bezpośrednio komputer np. do gniazdka w ścianie). Miej również na uwadze, że miarodajny pomiar można wykonać jedynie przy bezpośrednim połączeniu komputera bez dodatkowych urządzeń pośredniczących, które mogą wpłynąć na prędkość transmisji. Jeżeli pomimo tego typu weryfikacji poprzez bezpośrednie połączenie kablowe problem nadal występuje, zgłoś ten problem poprzez Biuro Obsługi Klienta.
W przypadku połączenia Wi-Fi, ze względu na mnogość czynników niezależnych od dostarczanej usługi, prędkość łącza bezprzewodowego jest przeważnie mniejsza od prędkości mierzonej na połączeniu kablowym (poprzez przewód Ethernetowy).

Co może spowodować zakłócenia WiFi?
– Odległość pomiędzy urządzeniem a routerem

– Obecność innych sieci bezprzewodowych w okolicy (np. routery sąsiadów).

– Interferencja źródeł emitujących fale radiowe o podobnej częstotliwości (np. urządzenia korzystające z Bluetooth, telefony bezprzewodowe, kuchenki mikrofalowe).

– Występowanie między routerem, a urządzeniem odbiorczym licznych przeszkód fizycznych – ściany, drzwi, okna, szafki, itp.

W celu poprawy jakości połączenia bezprzewodowego zalecamy:
– Odsuń router od innych urządzeń elektronicznych i ustaw go w widocznym miejscu tak, aby nie był zasłaniany przez inne obiekty.

– Zbliż swoje urządzenia korzystające z sieci Wi-Fi do routera.

– Zweryfikuj najlepszy kanał transmisji danych w sieci bezprzewodowej. Kanał nadawania sieci bezprzewodowej możesz zmienić poprzez panel administracyjny routera.

– Wykorzystaj pasmo 5 GHz w przypadku, gdy urządzenie mają taką możliwość i router obsługuje sieć Wi-Fi w paśmie 5 GHz.

 

1.8) Jaki wybrać router, aby współpracował z siecią instalNET?
W zależności od wybranego przez Ciebie pakietu, wymagania dotyczące routerów są zmienne. Do pakietów o przepustowości 100 oraz 600 Mbps zalecamy wybór urządzenia pracującego w technologii xDSL posiadające port WAN RJ-45 oraz posiadające standard Wi-Fi 802.11ac, co pozwoli na szybką bezprzewodową transmisję zarówno w paśmie 2,4 GHz oraz 5 GHz. Warto rozważyć również zakup urządzenia, które posiada port WAN o przepustowości 1000 Mbps – w przypadku przejścia na wyższy pakiet, nie będzie konieczności zmiany urządzenia. Uważaj na urządzenia oferujące standard Wi-Fi 802.11ac, pokazujące przepustowości rzędu 600-1200 Mbps! W przypadku, gdy takie urządzenie posiada kablowy port WAN o przepustowości tylko 100 Mbps, transmisja do Internetu będzie zredukowana do maksymalnej przepustowości portu WAN.

 

1.9) Mam urządzenie światłowodowe dostarczone przez instalNET, pracujące jako router. Jak mogę dokonywać zmian w jego konfiguracji
Jeśli potrzebujesz dostępu do urządzenia lub chcesz sam dokonywać zmian w podstawowych ustawieniach tj. zmiana nazwy/hasła sieci Wi-Fi, przekierowanie portów – zgłoś taką prośbę podczas instalacji lub zadzwoń do Biura Obsługi Klienta, aby otrzymać dane umożliwiające zalogowanie się do urządzenia.

 

1.10) Czy prowadzicie sprzedaż routerów?
Tak prowadzimy sprzedaż routerów.
W naszym Centrum Komputerowym oferujemy szeroki wybór urządzeń. Można również dokonać zakupu routera w czasie instalacji bezpośrednio od technika, w tej opcji dostępne są zazwyczaj dwa modele routerów różnej klasy. Chęć zakupienia routera od technika należy zgłosić przed instalacją usług w Państwa lokalu.

W przypadku instalacji światłowodowej zakup routera nie jest konieczny, ponieważ każdy klient może wybrać aktywację z opcją WIFI, w tym przypadku zastosowane urządzenie końcowe będzie posiadało funkcję routera i będzie mogło rozgłaszać sieć bezprzewodową.

 

1.11) Czy istnieje możliwość uruchomienia filtra rodzinnego / blokady rodzicielskiej?
Niestety, nie ma możliwości odgórnego założenia blokady rodzicielskiej przy zakupie usługi. Wszelkie blokady oraz filtry możesz skonfigurować we własnym zakresie.